1.Πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν για μας τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Είναι η υπερηφάνεια μας, είναι οι θυσίες μας. Είναι το ευγενέστερο σύμβολο τελειότητας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι οι φιλοδοξίες μας και το ίδιο τ’ όνομα μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητας.
Απάντηση : Ο συντάκτης του κειμένου προσπαθεί να πείσει για τη σημασία που έχουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα για τον ελληνικό λαό, χρησιμοποιώντας ως τρόπο πειθούς την επίκληση στο συναίσθημα. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιεί συγκινησιακά φορτισμένες λέξεις (υπερηφάνεια, θυσίες, φιλοδοξίες, ελληνικότητα). Επιπλέον, η χρήση της κτητικής αντωνυμίας σε α’ πρόσωπο (μας) ενισχύει την προσπάθεια συναισθηματικής φόρτισης του δέκτη (επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη)
2.Οι κλιματικές αλλαγές στη Γη και ειδικότερα η εμφάνιση τον φαινομένου τον θερμοκηπίου οδήγησαν στη δημιουργία περισσότερου πρασίνου στον πλανήτη μας. Σύμφωνα με νέα έρευνα, σημειώθηκε υπερανάπτυξη στα φυτά κατά 6% στις τροπικές περιοχές, καθώς και τα ψηλότερα σημεία στο Βόρειο Ημισφαίριο να κερδίζουν το 80% αυτής της αύξησης. Μάλιστα, οι εν λόγω αλλαγές συνέβαλαν τα τελευταία 20 χρόνια σε υπερευδοκίμηση των φυτών σε περιοχές όπου ως τότε ήταν πολύ δύσκολη, ή και αδύνατη, η ανάπτυξη τους. Το διοξείδιο του άνθρακος, η μείωση των νεφών που επέτρεψαν μεγαλύτερη ηλιοφάνεια, η αύξηση της θερμοκρασίας και της υγρασίας είναι οι βασικοί παράγοντες της εκδήλωσης τον φαινομένου. Το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι ο Αμαζόνιος, που απορρόφησε το 40% της αύξησης. «Τα τροπικά δάση του ποταμού πλήττονται, μεν, από την αποψίλωση περιμετρικά αλλά στο εσωτερικό υπήρξε πολύ μεγάλη ανάπτυξη των φυτών» δήλωσε στο CNN η Ραμακρίσνα Νεμάνι, που εργάζεται στο Πανεπιστήμιο της Μοντάνα και είναι επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.
Απάντηση : Ο συντάκτης του κειμένου προσπαθεί να πείσει για τις συνέπειες του φαινομένου του θερμοκηπίου στη γη, χρησιμοποιώντας ως τρόπους πειθούς την επίκληση στη λογική και την επίκληση στην αυθεντία. Συγκεκριμένα, για την επίκληση στη λογική χρησιμοποιεί ως μέσα τεκμήρια, δηλαδή αποτελέσματα έρευνας (Σύμφωνα με νέα έρευνα…), στατιστικά στοιχεία/ δεδομένα (Βόρειο Ημισφαίριο να κερδίζουν το 80% / υπερανάπτυξη στα φυτά κατά 6% στις τροπικές περιοχές / απορρόφησε το 40% της αύξησης) και παραδείγματα (Το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι ο Αμαζόνιο). Επίσης, χρησιμοποιεί την επίκληση στην αυθεντία παραθέτοντας την άποψη της πανεπιστημιακού Ραμακρίσνα Νεμάνι («Τα τροπικά δάση του ποταμού …πολύ μεγάλη ανάπτυξη των φυτών»)
3.Μην επιτρέψετε να σας εξανδραποδίσουν. Διατηρήστε, μέσα στους ζοφερούς και άρρωστους καιρούς, άγρυπνη και ανυπόταχτη τη σκέψη σας, περιφρουρήστε την άγια υγεία και ρωμαλεότητα της ψυχής σας, κρατήστε στητό και αγέρωχο το ωραίο ανάστημά σας. Και αν η Εξουσία, που την συμφέρει να έχει παθητικούς και πολιτικά αδιάφορους υπηκόους, σας πει ότι, έτσι κάνοντας, δεν είστε φρόνιμοι και νομοταγείς πολίτες, αποδείξτε της ότι καλός πολίτης είναι μόνον ο ελεύθερος πολίτης, ο συνειδητός, ενεργός και υπεύθυνος πολίτης. Και θυμίστε της ότι ο Περικλής είχε πει στον “Επιτάφιο”: «όποιος αδιαφορεί για τα πολιτικά πράγματα του τόπου του είναι, όχι φιλήσυχος, αλλ’ άχρηστος, “αχρείος” πολίτης». Και μη ξεχνάτε, στις σημερινές δύσκολες για την Πατρίδα μας και το Λαό μας περιστάσεις, τα λόγια του ποιητή -και θέλω μ’ αυτά να σας αποχαιρετήσω: «θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία».
Απάντηση : Ο συντάκτης του κειμένου προσπαθεί να πείσει για την ανάγκη να είναι ελεύθερος ο λαός κόντρα στις βουλές της εξουσίας, χρησιμοποιώντας επίκληση στο συναίσθημα και επίκληση στην αυθεντία. Συγκεκριμένα, για την επίκληση στο συναίσθημα χρησιμοποιεί ως μέσα την περιγραφή με τη χρήση μεταφορικού λόγου (εξανδραποδίσουν / ζοφεροί και άρρωστοι καιροί/ άγρυπνη και ανυπόταχτη σκέψη) και συγκινησιακά φορτισμένες λέξεις (ρωμαλεότητα ψυχής / Πατρίδα / Λαός). Επίσης χρησιμοποιεί την επίκληση στην αυθεντία παραθέτοντας λόγια του Περικλή («όποιος αδιαφορεί για τα πολιτικά πράγματα…”αχρείος” πολίτης») και ένα στίχο («θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία») κάποιου ποιητή (του Ανδρέα Κάλβου).
4. «Εγώ, λοιπόν, πρώτα, αν και δε μου απέμεινε μεγάλη περιουσία εξαιτίας των συμφορών του πατέρα μου και της πόλης, πάντρεψα τις δύο αδερφές μου, αφού έδωσα στην καθεμιά τους προίκα. Με τον αδερφό μου έτσι μοίρασα την πατρική περιουσία, ώστε εκείνος να ομολογεί ότι έχει περισσότερα από μένα από την πατρική περιουσία. Και σε σχέση με όλους τους άλλους έχω ζήσει έτσι, ώστε να μην έχω δώσει καμιά αφορμή παραπόνου εναντίον μου ποτέ ως τώρα , ούτε σε έναν από τους συμπολίτες».
Απάντηση : Ο συντάκτης του κειμένου προσπαθεί να πείσει για την ακεραιότητα του χαρακτήρα του, χρησιμοποιώντας ως τρόπους πειθούς την επίκληση στο ήθος του πομπού και την επίκληση στο συναίσθημα. Συγκεκριμένα, για την επίκληση στο ήθος του αναφέρει το αίσθημα της δικαιοσύνης που τον διακρίνει τονίζοντας το δίκαιο τρόπο με τον οποίο μοίρασε την πατρική περιουσία στα αδέρφια του. Επίσης, αναφέρεται στο ενδιαφέρον του για τις αδερφές του (τις πάντρεψε και τις έδωσε προίκα). Τέλος, τονίζει πως ο ηθικός του βίος δεν έχει δώσει κανένα δικαίωμα παραπόνου στους συμπολίτες του. Χρησιμοποιεί επίσης για την επίκληση στο συναίσθημα συγκινησιακά φορτισμένες λέξεις (συμφορές του πατέρα / αφορμή παραπόνου).
5.Η προστασία της αξίας του ανθρώπου και η άσκηση των ατομικών δικαιωμάτων που κατοχυρώνονται από τα πρώτα άρθρα του Συντάγματος, προϋποθέτουν λογικά και πρακτικά τη φυσική του ύπαρξη του πολίτη την οποία η θανατική ποινή αφαιρεί. Για αυτό το λόγο η θανατική ποινή είναι αντισυνταγματική.
Απάντηση : Ο συντάκτης του κειμένου προσπαθεί να πείσει για τον αντισυνταγματικό χαρακτήρα της θανατικής ποινής χρησιμοποιώντας ως τρόπο πειθούς την επίκληση στη λογική. Ειδικότερα, χρησιμοποιεί ως μέσο την ανάπτυξη ενός επιχειρήματος (παραγωγικός συλλογισμός) :
Προκείμενη : «Η προστασία της αξίας του ανθρώπου… η θανατική ποινή αφαιρεί».
Συμπέρασμα : «Για αυτό το λόγο η θανατική ποινή είναι αντισυνταγματική»